گروه وکلای بین المللی دفاع یاران

مرکز مشاوره حقوقی بصورت حضوری و تلفنی

چک و سفته

چک و سفته :

 

در بسیاری از موارد مشاهده می‌گردد که افرادی که سفته را از دیگران بابت ضمانت بدهی دریافت می‌کنند، برخی از مشخصات مهم در سفته را رعایت نکرده‌‌اند و در پیگیری‌های قضائی دچار مشکلاتی می‌گردند.

 

هرگاه برای دریافت ضمانت طلب خودتان قصد دارید از بدهکار سفته دریافت نمایید، مشخصات کامل روی سفته را حتی‌الامکان خود بدهکار تنظیم و تکمیل نماید.

 

 ضمن اینکه تمامی موارد از جمله حمل تسویه حساب و تاریخ و مشخصات فردی کامل گردد و از یک خودکار استفاده شود و فاقد قلم خوردگی و توضیحات اضافی باشد.

 

 برای محکم کاری می‌توانید که از ضامن بدهکار بخواهید تا ضمن درج مشخصات فردی پشت چک یا سفته را نیز مهر و امضاء و اثر انگشت بزند .

 

 در این موارد طلبکار می‌تواند به هر کدام از صادر کننده و یا ظهرنویس سفته جهت وصول مطالبات خود رجوع نماید. برای طرح دادخواست محل تادیه و پرداخت وجه که روی سفته ذکر گردیده است می‌تواند محل تقدیم دادخواست قضایی را مشخص نماید .

 

در مورد چک نیز باید اشاره کنیم که بسیاری از کسبه به تصور اینکه اگر تاریخ وجه چک در روز‌ تعطیل باشد این چک قابل شکایت کیفری نیست ، همواره تاریخ چک‌های صادره را در روزهای تعطیل رسمی مقرر می‌دارند.

 

 

 این تصور صحیح نمی‌باشد !!!

 

 

 توجه داشته باشید در رد و بدل کردن چک و سفته و فاکتور همواره رسید نیز دریافت نمایید و حتی‌الامکان در چک و سفته نسبت به نوشتن اینکه چک و سفته را بابت چه مبادله‌ای دریافت و یا ارائه نموده‌اید اقدام نمایید زیرا رسید‌ها و صورتجلسات و متن مبایعه‌نامه‌هایی که تاریخ و شماره و رقم چک در آنها درج گردیده‌اند مانع از انحرافات در مسیر وصول چک‌های صادره می‌گردند .

 

 

در مواقعی که بدهکار چک‌های سایر مشتریان خویش را به شما بابت بدهی پرداخت می‌نماید در صورت امکان از گرفتن ‌چک‌های مذکور امتناع نمایید و در صورتیکه این قبیل چک‌ها را دریافت می‌نمایید در یک صورتجلسه‌ای ذکر گردد که درصورت برگشت خوردن چک‌های مشتری بدهکار مسئول پرداخت وجه آن می‌باشد و با مسترد کردن چک‌های برگشتی بتوانید مبلغ طلب خود را نقداً دریافت نمایید و بدهکار خودش باید پیگیر موضوع چک برگشتی مشتری خویش باشد .

 

 

در صورتی که برای دریافت مبالغ چک و سفته برگشتی اقدام می‌نمایید در روی برگه دادخواست حتماً به مواردی اشاره نمایید که شاید در ادامه رسیدگی پرونده به راحتی نتوانید این موارد را از مراجع قضایی مطالبه نمایید از جمله مطالبه خسارات تاخیر تادیه وجه چک و سفته تا روز اجرای حکم و یا هزینه‌های کارشناسی و حق الوکاله وکیل و همچنین کلیه هزینه‌ها و خسارات دادرسی را حتماً از مراجع قضایی مطالبه نمایید تا درصورت نیاز به موارد فوق در واحد اجرای احکام دیگر نیازی به رفع مشکلات احتمالی نباشد برای پیگیری و وصول مطالبات قانونی از جمله چک و سفته و همچنین مطالبات قااکتور‌های رسمی و عادی از وکلای خبره در گروه وکلای بین المللی دفاع یاران عدالت مشاوره تخصصی بخواهید .

 

 

 

 

لوگو-دفاع یاران

همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن:
۴۴۱۰۸۷۲۲-۰۲۱