گروه وکلای بین المللی دفاع یاران

مرکز مشاوره حقوقی بصورت حضوری و تلفنی

اعتیاد و خانواده

 

اعتیاد و خانواده :

 

موضوع اعتیاد و تاثیرات بسیار زیاد آن بر زندگی زناشویی ابعاد گسترده‌ای دارد و آنچه که ما قصد داریم در این مجال به آن بپردازیم قطعاً نمی‌تواند تمامی وسعت این مشکل بزرگ را نمایان کند. لیکن به جهت راهنمایی‌های لازم برای کسانی که قصد جدایی و طلاق از همسر معتاد خود را دارند چنین توضیحاتی بعنوان اطلاعات حقوقی مختصر بسیار لازم و ضروری احساس می‌شود.

 

با توجه به تنوع و تفاوت‌های زیاد در پرونده‌های طلاق و اعتیاد همسر برای اطلاعات تکمیلی با دفتر گروه وکلای دفاع یاران عدالت تماس بگیرید .

 

ریشه یابی اعتیاد

برخی معتقد هستند که معتاد بیمار است و مجرم نیست، بنابرین باید ابعاد مخرب این بیماری نیز اندازه‌گیری شود، زیرا وقتی که مردی معتاد است و برای مخارج روزمره زندگی توانایی مالی ندارد و شروع به فروش خانه و لوازم خانه می‌کند که به مواد دست بیابد، آیا این موضوع نمی‌تواند منجر به نابودی کل خانواده شود؟ آیا زن و شوهری که معتاد هستند ، محبت و عاطفه‌ی لازم را برای یکدیگر و یا فرزندانشان بطور کامل ابراز می‌دارند ؟

 

 

اعتیاد2

 

 

بنابراین از دیدگاه قانون نیز چنین مشخص گردیده که اعتیاد مضر ، آفتی به حریم زندگی است و می‌تواند از عوامل درخواست طلاق از جانب زوجه باشد. اما همین نکته (مضر) که در قانون آمده است برخی از مراحل دادخواست و رسیدگی به طلاق زوجه را دچار چالش می سازد ، چرا که دادگاه برای ضرر اعتیاد دلیل و اسناد قوی می‌خواهد. از طرفی اعتیاد شدید و ابعاد شدت اعتیاد باید برای محکمه و قاضی دادگاه مبرهن و واضح گردد. به طور مثال سابقه ترک در کمپ ترک اعتیاد نیاز است و گرفتن گواهی حضور معتاد در کمپ ترک اعتیاد نیز از دیگر مشکلات خانم‌هایی است که دادخواست طلاق به علت اعتیاد همسرشان را تقدیم دادگاه خانواده نموده‌اند. اما در برخی از پرونده‌های طلاق مشاهده می‌گردد که به جهت دریافت گواهی از کمپ ترک اعتیاد از جانب دادگاه با زوجه همکاری‌های لازم صورت نمی‌پذیرد و دریافت این گواهی را بر عهده خواهان پرونده می‌گذارند.

 

زنی از زندگی با یک مرد معتاد به ستوه آمد است، چرا که بهداشت و تغذیه و سایر ملزومات زندگی را ندارند ولی شوهر معتاد بدون توجه به نیازهای مالی و عاطفی همسر و فرزندانشان، اسیر و معتاد به مواد مخدر گردیده است . حال در این بین رهایی و جدایی زن و فرزندان از این میانه، کاری بسیار دشوار می‌باشد .

 

در بسیاری از پرونده های طلاق به علت اعتیاد شوهر ، همسرانشان برای ترک اعتیاد و نجات زندگی کوتاهی هم نکرده‌اند و با مشاوره گرفتن از اهل خبره و روش‌های علمی و پزشکی ماه‌ها برای ترک اعتیاد و همسرشان تلاش نموده اند که بی نتیجه بوده و شرایط بحرانی تر شده است .

 

به جهت جمع‌آوری اسناد و دلایل کافی و همچنین دریافت گواهی استفاده از سوء مصرف مواد و داروهای روان گردان و سایر مستندات لازمه برای دادگاه رسیدگی کننده به پرونده طلاق می‌توانید از مشاوره‌های حقوقی گروه دفاع یاران عدالت بهره‌مند شود .

 

گاهی آثار استفاده از مواد اعتیاد آور برخلاف معمول نه تنها باعث افتادگی شخص معتاد نمی‌شوند، بلکه به شخص مصرف کننده چابکی و بی باکی موقت می‌بخشد و در این مرحله معمولاً خشونت‌های جسمانی از شخص مصرف کننده سر می‌زند و این خشونت‌ها می‌تواند باعث بروز صدمات شدید جسمانی بر دیگران باشد، که عموماً پیشنهاد می‌گردد در چنین لحظاتی حتماً از افراد نزدیک مانند همسایگان و نیروهای انتظامی درخواست کمک بشود وکل موضوع توسط پلیس صورتجلسه و گزارش شود و از شهود و مطلعین استشهادیه تهیه و به پزشکی قانونی برای دریافت گواهی مراجعه گردد که تمامی موارد فوق در دریافت رای طلاق از دادگاه خانواده بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود .

 

 

 

اعتیاد1

 

 

 

اعتیاد به الکل و مشروبات سکرآور نیز از جمله دلایل قانونی برای ارائه دادخواست طلاق از جانب زوجه می‌باشد‌ ‌، قبل از ارائه دادخواست طلاق به علت مصرف مشروبات الکلی از جانب همسر می‌بایست تمامی جوانب پرونده توسط کارشناسان حقوقی در مجموعه حقوقی بین‌المللی دفاع یاران عدالت مورد بررسی دقیق قرار بگیرد ، چرا که عدم توجه به مسائل حقوقی و عرفی در این بین می‌تواند نتایج خوبی در بر نداشته باشد. بنابراین این مشاوره حقوقی برای اقدامات قانونی در تمامی مراحل طلاق توصیه می‌شود.

 

 

اعتیاد زوجه

در پاره‌ای از موارد نیز اعتیاد از جانب زوجه و مادر فرزندان مطرح می‌گردد و متاسفانه این موضوع نیز از دیگر آفت‌های بسیار مخرب موجود در برخی از زندگی‌های خانواده‌ها می‌باشد .

 

اعتیاد همسر بر نحوه تربیت فرزند و یا فرزندان معتادان بسیار تاثیر گذار می‌باشد و عموماً دادگاه‌های خانواده بر احکام حضانت فرزندان حتی بعد از طلاق و جدائی نیز موضوع را مورد بررسی و قضاوت دقیق قرار می‌دهند.

 

شروع به اعتیاد معمولاً با دلایل ظاهراً منطقی شخص معتاد شروع می‌شود. مانند : به خاطر شبکار بودن و بیداری ، فقط کمی مصرف می کنم و یا در کاهش وزن لاغری بسیار موثر است و سایر دلایل دیگر مانند رفع استرس در مواقع خاص .

 

در مرحله تحقیقات قبل از ازدواج حتماً مسئله اعتیاد همسر را مورد توجه قرار دهید. چراکه تمایل و کشش‌های ژنتیکی به سوء مصرف مواد و همچنین سابقه استفاده از مواد مخدر و روان گردان بعد‌ها به دلایل دیگر رو به افزایش خواهد گذشت ، در نظر داشته باشید هرگونه استفاده از داروهای شیمیایی به جهت درمان ناراحتی‌های اعصاب و روان نیز قبل از ازدواج مشخص گردند که معمولاً با آزمایش خون و ادرار قابل شناسایی و تحقیق می‌باشد .

 

کارگروه وکلای امور خانواده در مجموعه وکلای دفاع یاران عدالت آماده ارائه خدمات حقوقی و کیفری به مراجعین و موکلین محترم خود می‌باشد.

 

 

لوگو-دفاع یاران

همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن:
۴۴۱۰۸۷۲۲-۰۲۱